De fysiotherapeut doet wat de dokter niet kan

    De fysiotherapeut doet wat de dokter niet kan

    De fysiotherapeut is voor mij echt een uitkomst. Al jaren loop ik rond met een slechte rug. Dokters kunnen alleen maar foto’s nemen of scans maken om vervolgens te concluderen dat er niets mis is. Maar waarom heb ik dan pijn is de vraag. Vaak kan een fysiotherapeut aan de hand van de klachten al een inschatting maken wat er aan mankeert. Een fysiotherapeut heeft kennis van het lichaam, de spieren en kan de pijnsymptomen daardoor makkelijker relateren aan de spieren die er bij zijn betrokken. Een dokter kan alleen kijken naar wat er van binnen gebeurt en eventueel een medicijn voorschrijven. Maar dit is alleen functioneel als er iets mis is met bijvoorbeeld de botten of een spier die tijdelijk niet goed functioneert, omdat de spieren misschien zijn overbelast. Met chronische pijn is het vaak een kwestie van een onjuiste balans tussen houding, spieren en gewrichten. Voor dit soort chronische klachten is een fysiotherapeut bezoeken de beste oplossing. Ik heb minder last van mijn rug sinds ik regelmatig naar de fysiotherapeut ga en ik voel dat mijn lichaam sterker is.

    Mijn ervaringen met de fysiotherapeut

    Na jaren lang pijn ervaren te hebben was ik niet bijzonder hoopvol dat de pijn minder zou worden. Ik was op het punt aanbeland waarop ik alles wat er maar mogelijk is zou accepteren. Zelf alternatieve geneeswijzen of homeopathie, ik zou het best willen proberen als het ook maar een beetje de pijn zou verlichten. Met deze sceptische mind-set kwam ik bij de fysiotherapeut. Het is lastig om je voor te stellen dat de pijn weg zou kunnen gaan door een paar oefeningen als je al jaren rondloopt met dezelfde pijn en geen enkele dokter weet waarom. Je denkt toch onwillekeurig dat als een dokter het niet op kan lossen, hoe zou een fysiotherapeut het dan wel kunnen? De fysiotherapeut vroeg me eerst om hem te laten zien waar ik pijn had en hoe lang al. Toen ik begon te praten wist hij eigenlijk al meteen wat het probleem waarschijnlijk was. Het probleem bleek een te zwakke kern in de rug die maakt dat alle andere spieren meer hun best moeten doen. Dat zorgt eigenlijk voor constante overbelasting en dat resulteert vervolgens weer in de pijn die ik dagelijks ervaar. Dit was vrij logisch, want de pijn is er alleen als ik inderdaad beweeg. Lig ik in bed in rust dan voel ik geen pijn omdat de spieren dus niet actief zijn en niet overbelast raken. Na het vaststellen van het probleem stelde de fysiotherapeut een programma voor om mee te beginnen. Dit leek een vrij licht programma, maar omdat het was gericht op het trainen van de zwakke kern in mijn rug was het enorm zwaar. Ik merkte meteen dat een oplossing voor het probleem niet zomaar in mijn schoot geworpen zou worden. Het was afzien en hard werken en de eerste twee weken had ik eigenlijk alleen maar spierpijn. Het is belangrijk dat je deze fase doorkomt, want uiteindelijk geeft het wel degelijk resultaat. Na 2 maanden was mijn kern al iets sterker en kon ik langer op een dag bewegen zonder pijn. Zodra de pijn zich weer deed gelden was het advies van mijn fysiotherapeut om dan meteen rust te nemen. Zo kon ik stap voor stap steeds langer op een dag pijnvrij bewegen. De fysiotherapeut vertelde me ook dat mijn lichaamshouding erg belangrijk is. Niet alleen tijdens het lopen, maar ook tijdens het zitten, tijdens het werken, tijdens het zitten achter een bureau enzovoorts. Tijdens al deze activiteiten kon ik ook gewoon oefeningen blijven doen. Zo is het rechtop zitten een activiteit die inspanning vergt. Onderuitzakken is makkelijker, maar een rechte rug houden kost spanning van de spieren. Zo kon ik dus zowel mijn houding aanpassen tegelijkertijd mijn spieren trainen om die houding ook daadwerkelijk te kunnen volhouden.

    De resultaten van mijn fysiotherapie

    Ik ben nu 6 maanden verder sinds ik ben begonnen met de fysiotherapie. Ik moet zeggen dat mijn fysiotherapeut mij enorm heeft geholpen. Ik voel me lekkerder en dat is niet alleen omdat ik nu met minder pijn door het leven ga. Ook het sporten zelf maakt dat ik me fijner en energieker voel. De pijn was altijd een barrière om te bewegen en daar wordt je enorm lusteloos van. Je hangt rond en probeert het bewegen uit de weg te gaan. Nu beweeg ik juist extra veel. Ik loop, wandel, fiets, sport en dit alles met veel meer energie. Je kijkt gewoon heel anders tegen het leven aan. Zelfs mijn houding is nu veel rechter, zodat ik ook met meer zelfvertrouwen rond loop en het leven in kijk. Mijn rug is mij niet langer tot last. Ik wil mensen wel waarschuwen dat chronische pijn zoals de rugpijn die ik heb, niet zomaar helemaal is verdwenen. Ook nu nog, na 6 maanden fysiotherapie, heb ik nog altijd pijn. Daar komt bij dat je constant moet blijven sporten. Mijn fysiotherapeut motiveert mij dan ook om altijd verder te gaan en niet te blijven hangen op een bepaald niveau. Mijn pijn mag dan wel minder zijn, maar om dat te handhaven moet ik blijven werken. Persoonlijk vind ik het helemaal niet erg, want het is een goede motivatie om te blijven sporten en naast het verdwijnen van de pijn is sporten ook gewoon gezond. Je voelt je er beter door en je lichaam wordt alsmaar sterker zodat ik misschien over 1 jaar helemaal geen rugklachten meer heb.

    Deel Dit Bericht...Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest